دیجیتال مارکتینگ چیست؟ - طراحی سایت|نرم افزار اندروید|IOS|مرورگران

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل تمام بازاریابی‌هاییست که از ابزار الکترونیک یا اینترنت استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها از طریق کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، رسانههای اجتماعی، ایمیل و وبسایت با مشتریان مشخص و موثر خود در ارتباط هستند.

ممکن است بازاریاب‌های ربایشی تصور کنند Inbound Marketing (بازاریابی ربایشی/ بازاریابی درونگرا/ بازازیابی جاذبه­­ای) و دیجیتال مارکتینگ کمابیش یک مفهوم و یک هدف دارند. با این حال تفاوت‌های اندکی میان این دو حوزه وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده از تاجران آمریکایی، انگلیسی، آسیایی، استرالیایی و نیوزلند، بازاریابی ربایشی و دیجیتال مارکتینگ تفاوت‌های کوچکی دارند.

 

تعریف دیجیتال مارکتینگ از نگاه یک کسب‌و‌کار چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از فنون و کانالها به برای ارتباط با جایی که مشتریان بیشترین وقت خود را آنجا صرف می‌کنند: یعنی دنیای آنلاین. وب‌سایت، یک کسب و کار آنلاین، تبلیغات دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، فروش آنلاین و غیره، همگی طیف‌هایی هستند که زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

بهترین بازاریاب‌های دیجیتال می‌دانند هر کمپین دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به کدام یک از اهداف کلیدی آن‌ها است. دیجیتال مارکتر می‌تواند بر اساس اهداف استراتژی مارکتینگ خود، یک کمپین بزرگتر را از طریق کانال‌های رایگان و پولی که در دسترس دارد، پیاده کند.

برای مثال یک بازاریاب محتوایی (Content Marketer) می‌تواند چندین پست وبلاگ که از یک کتاب الکترونیکی جدید الهام گرفته است تولید کند تا Lead Generation (ایجاد سرنخ برای دسترسی به مشتری بالقوه) داشته باشد. بازاریاب شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketer) آن شرکت، مطالب وبلاگ را از طریق پست‌های تبلیغاتی (پرداخت پولی) و پست‌های عادی (Organic) در حساب‌کاری رسانه‌‌های اجتماعی آن کسب‌وکار رواج می‌دهد. شاید بازاریاب ایمیلی (Email Marketer) یک کمپین ایمیلی بسازد تا برای کسانی که این کتاب الکترونیک را دانلود کردند، اطلاعات بیشتر شرکت را ارسال کند.

 

نمونه‌های دیجیتال مارکتینگ

  1. بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO)-Search Engine Optimization
  2. بازاریابی محتوا Content Marketing
  3. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی Social Media Marketing
  4. پرداخت به ازای کلیک (PPC) Pay Per Click
  5. افیلیت مارکتینگ (فروش رابطه‌ای) Affiliate Marketing
  6. تبلیغات نیتیو (همسان) Native Advertising
  7. اتوماسیون بازاریابی Marketing Automation
  8. ایمیل مارکتینگ Email Marketing
  9. روابط عمومی آنلاین Online PR
  10. بازاریابی درونگرا/ ربایشی/جاذبه­ای Inbound Marketing

بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO) چیست؟

این روش باعث بهینه‌سازی سایت برای قرارگیری در رتبه های بالاتر نتایج موتورهای جستجوگر می‌شود.بنابراین میزان ترافیک رایگان یا ارگانیک دریافتی وب‌سایت شما افزایش می‌یابد. کانال‌هایی که از SEO بهره می‌برند شامل وبسایت، وبلاگ و اینفوگرافیک هستند.

روش‌های گوناگونی به منظور دستیابی به SEO و افزایش ترافیک لازم برای وب‌سایت وجود دارد که شامل:

  • سئو داخلی (On Page SEO): این مدل سئو SEO متمرکز به تمامی محتوای موجود در صفحه وب است. با تحقیق عبارات کلیدی (بر اساس تعداد دفعات جستجوی یک عبارت و مقصود کاربران از آن جستجو) می‌توانیم موضوع‌های مناسبی را انتخاب کنیم که در آن‌ها به سوالات و نیاز‌های کاربران پاسخ دهیم و به این صورت محتوای مفید برای کاربران تولید کنیم.
  • سئو خارجی (Off Page SEO): این مدل سئو متمرکز بر به تمامی فعالیتهای «خارج صفحه وب» است. ممکن است بپرسید: «چه فعالیتی خارج از وب‌سایت ممکن است روی رتبه‌ی سایت در نتایججستجوگر تاثیر بگذارد؟» پاسخ بک لینک یا پیوند ورودی (Backlinks) است. تعداد ناشرانی که به شما لینک می‌دهند و «قدرت» (Authority) این ناشران بر کلمات کلیدی و رتبه سایت شما تاثیر دارد. اگر با ناشران ارتباط برقرار کنید، پست مهمان در این سایت‌ها تولید کنید (و به وب‌سایت خود لینک دهید) و توجهات بیشتری جلب کنید، می‌توانید پیوند ورودی مورد نیاز خود را بدست آورید و جایگاه صفحه خود در نتایج موتورهای جستجو را بهبود دهید.
  • سئو فنی (Technical SEO): این مدل سئو روی بکاند (Backend) وب سایت و نوع کدنویسی صفحات وب‌سایت تمرکز می‌کند. فشرده سازی تصویر، دادههای سازمان یافته (Structured Data و بهینه سازی فایل­های CSS) همگی قالب‌هایی از سئو تکنیکال هستند که می‌توانند سرعت بارگذاری وبسایت را افزایش دهند. این موضوع فاکتور تعیین‌کننده‌ای در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج گوگل است.

 

 

ازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟

این عبارت به معنای خلق و ترویج محتوا با هدف گسترش آگاهی از برند(Brand Awareness)، رشد ترافیک – افزایش جذب و درگیر کردن مخاطب – (Traffic Growth)، تولید لید (Lead Generation(* به فرایند تبدیل مخاطب معمولی به فردی که به محتوا و هدف شما علاقمند می شود تولید لید یا سرنخ می­گویند. در این صورت شما اطلاعاتی از او دارید و می توانید با او از طریق ایمیل یا شماره موبایل ارتباط برقرار کنید) و افزایش مشتری است.

 

 

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه تولید محتوای خود را مشاهده کنم؟

با توجه به مسئله نرخ بازگشت سرمایه، اغلب ممکن است تصور کنید سریع‌تر شاهد نتیجه خود نسبت به آفلاین مارکتینگ باشید. با این حال، سرعت نتیجه دهی به ارزیابی و استراتژی‌های موثر دیجیتال مارکتینگ شما بستگی دارد.

اگر زمان خود را صرف آگاهی و درک پرسونای خریدار و شناخت نیازهای مخاطبان‌تان کردید و روی تولید محتوای آنلاین با کیفیت به منظور جذب مخاطب متمرکز شدید، بنابراین شاهد نتیجه قدرتمندی در نخستین شش ماه اول کارتان خواهید شد.

اگر تبلیغات پرداختی جزئی از استراتژی دیجیتال شما است، ممکن است سریع‌تر به نتیجه برسید. اما ما توصیه می‌کنیم روی محتوا، سئو و شبکه‌های اجتماعی رایگان تمرکز کنید تا شاهد موفقیت خود باشید.

 

 

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به سرمایه زیادی نیاز داریم؟

مقدار سرمایه شما به عناصر دیجیتال مارکتینگ و نوع استراتژی‌هایتان بستگی دارد.

اگر تمرکزتان روی تکنیک‌های ربایشی همچون سئو، رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای وب سایت است، شما به سرمایه کلانی نیاز نخواهید داشت. در بازاریابی ربایشی، تمرکز اصلی بر تولید محتوای با کیفیتی که مخاطبان را درگیر می‌کند، است. با این حال اگر می‌خواهید روی منابع خارج از کار برنامه ریزی کنید، تنها سرمایه شما زمان خواهد بود.

در تکنیک بازاریابی برونگرا ( outbound) می‌توانید از تبلیغات آنلاین و فروش از طریق لیست ایمیل­ها استفاده کنید. میزان مبلغ پرداختی به تعداد بازدید مورد نظر شما بستگی دارد تا با این روش نتیجه دلخواه را از طریق تبلیغات دریافت کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید در تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) گوگل قرار گیرید، باید با شرکت‌های مشابه تولیدات‌تان رقابت کنید. بنابراین با این روش در جستجوی کلمه کلیدی، در ابتدای جستجوگر گوگل قرار می‌گیرید. میزان شناخت شرکت توسط افراد به قدرت کلمه کلیدی بستگی دارد. این گونه تبلیغ ممکن است قیمت بالایی داشته باشید. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم بر استراتژی­های رایگان تمرکز کنید.

    نظر خود را بگذارید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*